Cornabou
Seccions

Presentació
Informació
Opinió
Difusió
Promoció

Noticiari
Clips d'actualitat
Hemeroteca

Novetats literàries
Literatura catalana
Traduccions

Crítica literària
La Saloquia
Literatura catalana
Traduccions
Àlbum il.lustrat

Cens autors
Escriptors
Il.lustradors
Autors i traductors

Entrevistes
Escriptors
Il.lustradors
Altres

Webs autors
En llengua catalana
Altres llengües
Il.lustradors

Premis literaris
Literatura infantil
Literatura juvenil
Àlbum il.lustrat
Assaig i estudis
Hans Christian Andersen
Memorial Astrid Lindgren
Altres

Dossier
Articles
Recerca

Bibliografia
Literatura infantil
Literatura juvenil

Editorials
En llengua catalana
Altres llengües

Llibreries
Catalanes
Altres

Revistes i suplements
En llengua catalana
Altres llengües

Personatges literaris
Catalans
Altres

Altres links
En llengua catalana
Altres llengües

Other languages
English
Español
Français


Agenda

logo

Vinyeta literaria
Vinyeta literaria

Estiraboli
Estiraboli

Llenguet

logo

Forum opinio

GOOGLE Web Search

Escac
Gabinet de Comunicació

Escornalbou
Escornalbou
Associació Cultural

Bustia
Redacció







foto nom
Crítica literària de l'Editorial Lynx

Vermell amb punts


Lola Casas. Vermell tacat. Il.lustracions de Miguel Ordóñez. Col.lecció Ales de Paper. Lynx Edicions. Bellaterra, 2007. A partir 5 anys.

Lola Casas ha escrit un conte molt treballat per a primers lectors, uns lectors que l'autora coneix bé per la seva vocació de mestra, convertida en dedicació professional. La protagonista és la Berta, una marieta estimada i valorada pels que la veuen, però que li falta alguna cosa per ser feliç del tot. "El que trobava a faltar era una companya, una amiga... una parella tan vermella i bonica com ella!"

Quan la Berta es decideix a buscar la parella que li falta, intenta fer un apropament a diferents candidats i candidates amb qui sempre coincideix en el color vermell (el sol, el semàfor, una cirera, una rosa, un bitxo...) El color només és una afinitat externa, però, a diferència de la Rateta Que Escombrava l'Escaleta, la marieta no es posa cap llacet per agradar i, a més, pren la iniciativa de sortir a buscar parella, no espera que els pretendents passin per sota de casa seva.

Casas fa un de desplegament adjectival molt interessant, sobretot del color vermell. Hi veiem matisos sensuals que passen per la vista, per l'oïda, pel gust, pel tacte, per l'olfacte: vermell-de-foc del sol, vermell-encès del semàfor, o el vermell-madur de la cirera, el vermell-perfum de la rosa, el vermell-picant del bitxo, vermell- disbarat del pallasso.

En el seu recorregut, la marieta s'adona que no és tan fàcil trobar amb qui compartir la vida. Per exemple, amb el sol, no pot comptar-hi perquè va darrere de la lluna; el semàfor no sempre és vermell i, quan canviaria de color, l'espantaria; la cirera és massa dolça i podria empatxar-se'n; amb la rosa, es cansaria de viure sempre com si fos festa... Per sort, quan ja anava a plegar, coneix una marieta que té el color vermell-bonic-simpàtic-eixerit-divertit com la pateixa protagonista.

L'autora ha fet avançar, doncs, amb estructura de conte popular aquesta història que l'il.lustrador Miguel Ordóñez acompanya amb uns personatges expressius, i amb una poètica de síntesi, molt acurada en el detall (vegeu a la làmina final, la marieta mascle, sense pestanyes!)

L'edició compta amb l'apartat de coneixements "Vull saber més...", amb curiositats ben referenciades i adaptades a l'edat dels lectors. [Lena Paüls, 21 juny 2007]


De l'ornitologia a la literatura


Pere Martí i Bertran. Els tresors del bosc. Il.lustracions d'Anna Mongay. Col.lecció Ales de Paper. Lynx Edicions. Bellaterra, 2005. A partir 7 anys.

Miquel Rayó. Balena. Il.lustracions de Mireia Coll. Col.lecció Ales de Paper. Lynx Edicions. Bellaterra, 2005. A partir 7 anys.

Joaquim Carbó. L'Ocell Meravellós. Il.lustracions de Montse Ginesta. Col.lecció Ales de Paper. Lynx Edicions. Bellaterra, 2005. A partir 7 anys.


El naixement de noves col.leccions és un fet habitual en l'àmbit de les editorials per a infants i joves. El que ja no és tan habitual és l'aposta que acaba de fer Lynx Edicions. La marca és la d'un equip editor amb seu a Bellaterra que ha traspassat fronteres, sense necessitat de debats frankfurtistes, amb una obra científica sobre ornitologia i història natural, basant-se només en una línia de treball clara, rigorosa, pacient i amb la visió de cobrir un buit editorial no només català sinó en altres cultures.

Amb la mateixa intenció, Lynx Edicions posa en marxa la col.lecció Ales de Paper, adreçada a lectors infantils, amb l'encert de combinar la literatura amb la ciència. Els tres primers títols s'acosten a la realitat de la flora i la fauna dels boscos, al món dels animals marins, i al respecte per la llibertat dels animals malgrat que es considerin domèstics.

La col.lecció té tres sèries: una adreçada a lectors primerencs d'entre 5 i 7 anys, una altra, a lectors autònoms a partir de 7 anys, i una tercera, a lectors més madurs a partir de 10 anys. La característica de la nova col.lecció és la combinació en el mateix volum del conte o relat d'autor amb un apartat de coneixements que tenen relació amb el que la ficció els ha plantejat.

És, doncs, una col.lecció que se serveix de la literatura per fer una funció divulgadora d'alguns dels misteris més simples de la natura. Les il.lustracions dels volums, en color, s'integren en una presentació acurada de cada llibre, de mides estàndar, però amb paper semicuixé, cosa que dóna a cada títol una presentació gairebé de luxe.

A més, arran de les relacions internacionals de l'obra estrella del segell de Lynx Editors, la nova col.lecció apareix simultàniament en català i castellà, sense que es descarti una futura adaptació a altres llengües, un objectiu que no tan sols seria bo que li fos senzill d'aconseguir sinó que encara seria millor que emprengués, fent honor al títol, aixecant el vol, ni que sigui amb ales de paper.

En un moment que l'amor romàntic per la natura i l'esperit global de l'excursionisme, impulsats fa un segle, han cedit el protagonisme a fugaces escapades de caps de setmana, estades temporals de dies de pont en cases rurals amb totes les comoditats urbanes, pràctiques esbojarrades d'esports d'aventura, ascensions a les altures sobre quatre rodes i mirades sobre el paisatge a través de la instantània de la càmera digital, és alentador que la literatura i el llibre tornin les coses al seu lloc.

Relats com aquests tres primers de Lynx Edicions recuperen l'alè de la literatura per a infants de la represa dels seixanta, quan l'amistat, el respecte i la generositat, no només per les persones, sinó pel medi natural que les envolta eren alguns dels principis bàsics de novel.les que, quaranta anys després, s'han convertit en els principals best sellers de la literatura infantil catalana i els primers a conquerir el suport audiovisual com 'Rovelló', de Josep Vallverdú, o 'Viatge al país dels lacets', de Sebastià Sorribas.

Dic això, perquè la iniciativa de Lynx Edicions té tots els trumfos perquè del suport llibre inicial passi també al suport audiovisual, gràcies a la seva voluntat divulgadora de la natura. Només cal que un productor del sector hi posi l'ull i hi vegi la mina que se'n pot treure. [Andreu Sotorra, 2 juny 2005]


| Edició | Avís legal | Codi deontològic | Estadística difusió | Dalt |

© Copyright Cornabou. Prohibida la reproducció sense l'autorització dels autors.









Novetats

pucueruga
«En aquest conte d'Anna Motis, il.lustrat per Lluís Masachs, la Pucu és una eruga que pensa que tots els animals del bosc són millors que ella. Secció de coneixements sobre les erugues i les papallones.»

vermellcat
«Lola Casas fa un de desplegament adjectival molt interessant, sobretot del color vermell. Hi veiem matisos sensuals que passen per la vista, per l'oïda, pel gust, pel tacte, per l'olfacte: vermell-de-foc del sol, vermell-encès del semàfor, o el vermell-madur de la cirera, el vermell-perfum de la rosa, el vermell-picant del bitxo, vermell- disbarat del pallasso.»

peludavilma
«En aquest conte de Marta Fenollar, il.lustrat per José Ramón Fenollar, la Vilma és un hàmster diferent. No és la mascota que el petit protagonista s’esperava. Secció de coneixements sobre els hàmsters.»

cantlluna
«En aquest conte d'Eusèbia Rayó, il.lustrat per Eider Eibar, en Bernat no vol anar al campament d’estiu. No sap que allà viurà una màgica experiència que canviarà la seva vida per sempre. Secció de coneixements sobre les veus de la Terra»