recerques
NUNCA ESTUVISTE TAN ADORABLE
Director d'escena: Javier Daulte
Amb Anabel Alonso, Blanca Lurdes Barba, Marta Francesc Lucchetti, Salvador  Carme Poll, Noe  Rubén Ametllé, Roly  Mireia Sanmartín, Amalia  Albert Ausellé Rodolfo 
Brillant Daulte de genolls pelats

Javier Daulte ha recuperat un text en què homenatja la família de la seva mare posant a escena una producció divertida (de diàlegs picats i amb coreografies ingènuament tendres) que no estalvia ni un gram de tensions. Tampoc de l'amargor que s'amaga sota els estors. L'homenatge, en realitat, és a l'àvia, un personatge histriònic, orgullós, que li agrada ser el centre del que passa a la família, al seu pis i, encara, a l'escala de l'edifici Cinzano de Buenos Aires on viuen. En una segona part, serà Noemí (la mare de Daulte) la que prendrà el protagonisme a l'escala, i Blanca caurà en el desengany: s'intercanviaran els papers mimèticament. El seu món s'haurà ensorrat i només hi trobarà engrunes mirant pel·lícules antigues en un televisor regalat per un anònim. L'encert es remata amb una interpretació dels actors, metòdica i despreocupada.

El treball de Daulte és sincer i lluït alhora. L'autor ha fet una psicoanàlisi del seu tiet Rodolfo, que es casa sense convenciment; de la tieta Amalia, que signa matrimoni al registre civil amb el germà de la seva millor amiga; i descobreix l'abús que mare i filla infringeixen a la veïna Marta. Fa, fins i tot, una picada d'ullet a ell mateix, quan demana que pares i àvia l'acotxin al llit, consentit. El treball dramatúrgic brilla amb uns diàlegs que s'encreuen i donen uns equívocs satisfactoris. Com quan la mare repeteix l'escena de l'àvia, ara ja com a pal de paller de la casa. O quan el pare, un tou Salvador, manté un diàleg de cortesia amb el xicot de Noe, Roly. El diàleg d'equívocs remet al millor teatre de l'absurd. Amb l'originalitat de Daulte, la insulsa quotidianitat cobra molt d'interès alhora que permet una identificació a l'escena. Que tiri la primera pedra aquell que no hagi hagut d'anar a buscar un sotagot per no embrutar la taula del menjador. O que no hagi estat recriminat per haver posat els peus amb sabates dalt del sofà. O que no l'hagin obligat a canviar-se de roba sense que la mare constati que, efectivament, el vestit no és l'adequat per a l'ocasió. El Daulte màgic de 4 d'òptic, tenebrós de Com pot ser que t'estimi tant o psicofònic d'Ets aquí? mostra una nova i convincent faceta. Brindem pel Daulte dels records, pel dramaturg dels genolls pelats i les sessions de Fred Astaire en blanc i negre, de tele de dissabte a la tarda. Mai una imatge final ensucrada resulta tan amarga.


Jordi Bordes
El Punt 05/07/2008

Una entre un milió

Quan la producció argentina de Nunca estuviste tan adorable es va presentar al Teatre Municipal de Girona dins el Temporada Alta, noms com Demy o Potter semblaven oportuns per connectar aquesta gran peça de Javier Daulte amb referents cinematogràfics útils. A La Villarroel, amb actors autòctons, no s'entén haver oblidat Terence Davis (Distant voices, still lives). Davies és el més pròxim a l'exercici de memòria que distingeix l'obra de Daulte. Autobiografies filmades sobre l'univers que s'expandeix rere el llindar d'una casa.

El canvi d'intèrprets no afecta la delicada textura d'aquesta comèdia trista. La fragilitat dels records que arriben com veus distants, magnificades o posades en sordina. Un muntatge al qual potser li manca l'equilibri interpretatiu del repartiment argentí. La Blanca d'Anabel Alonso lluita per no deixar-se dominar per les armes histriòniques de l'actriu. Quan l'assalt cau del costat de Blanca, surt a la llum una intèrpret de gran intensitat (el rostre ple d'emocions pel fill). Quan guanya Anabel, el matisat to de la comèdia rellisca perillosament cap al sainet.

Una tensió entre l'exquisit i el vulgar que Daulte i Alonso mantenen a la corda fluixa de l'impossible com l'equilibrista sobre la corda, recolzats per la resta del repartiment, tots compromesos -Lurdes Barba la primera- amb aquest inusual experiment de mitificació de l'intranscendent. L'emotiva tragèdia lírica d'una família entre un milió.


Juan Carlos Olivares
Avui 04/07/2008

Viatge a l'univers de la família

Retrat de família i crònica del pas del temps. Javier Daulte aborda a la Villarroel la tragicomèdia Nunca estuviste tan adorable, la història dels seus avantpassats. I ho fa a un ritme trepidant. Els personatges surten i entren, aixequen la veu i no paren de moure's. És una cosa que desconcerta l'espectador fins que s'acaba situant en el relat gràcies a la força dels personatges, l'enginy dels dià- legs i els girs de la trama, amanida amb oportuns números musicals.
Però el mecanisme de rellotgeria de l'obra acaba encaixant. I es passa del riure al drama simplement seguint el recorregut vital de la famí- lia. Costumisme i històries d'amor i de relacions estimulants o frustrades, amb els tòpics i les contradiccions pròpies de cada cas, són narrades des d'un neorealisme propi de la dècada dels 50 en què se situa l'inici de l'acció.

Blanca, l'àvia de l'autor, és el centre de la història. És la dona que ho il.lumina tot i dóna sentit al biodrama. Enèrgica, decidida però també capritxosa, viu tancada en el món del seu apartament de Buenos Aires, on alimenta les seves fantasies. Anabel Alonso, amb un gran talent dra- màtic, serveix el seu personatge amb les elevades dosis de sensible energia que requereix el viatge emocional d'una dona cap al seu fracàs vital.
Salvador (esplèndid Francesc Luchetti), el callat marit enfundat en la seva granota blava de mecànic, apareix com una part del decorat tot i que és el motor que alimenta les quimeres de Blanca. Rodolfo (Albert Ausellé) i Noé (Carme Poll) són els fills que juntament amb la histriònica i alcohòlica veïna Marta (Lurdes Barba) i Amalia (Mireia Sanmartín), l'amiga de Noé, completen el quadro familiar, al qual s'unirà Roly (Rubén Ametllé), marit de la filla.

MOMENTS BRILLANTS
Hi ha moments molt brillants com el del surrealista diàleg entre Salvador i el seu futur gendre, en el qual l'home a l'ombra acaba revelant els seus pensaments més íntims, i altres de tensió, accentuats amb l'aparició d'un ganivet i una pistola que apunten cap a la tragèdia.

I arriba el salt a la dècada dels 70, amb una envellida i depressiva Blanca i els fills ja casats. El relat guanya en intensitat emocional fins a aturar-se en un desconcertant desenllaç: els homes de frac i les dones amb vestits de seda baixant per una escala. Sens dubte, tot un homenatge de l'autor a la seva àvia, a la qual li hauria agradat veure un final tan glamurós.


César López Rosell
El Periódico 03/07/2008

Amargas risas de familia

La vida puede leerse como una de las comedias de Frank Capra. Vive como quieras,por ejemplo. Seguro, pero algo más amarga. Todo depende del enfoque. Javier Daulte exorciza a la familia de su madre sin escatimar acidez a partir de la personalidad de su abuela en un texto con momentos realmente hilarantes.

La familia materna de Daulte se nos presenta como un grupo de individuos de clase media que comparten piso. La protagonista, Blanca (espléndida Anabel Alonso), vive cómodamente su identidad de mujer burguesa con supuestos admiradores desconocidos. Su marido (Francesc Lucchetti) la acepta, hasta un cierto momento, entregándose en cuerpo y alma al trabajo. Marta (Lurdes Barba), la amiga íntima (la tía), sobrelleva el dolor de una abuela a la que no dejan ver a sus hijos. Alrededor de estos tres dramas revolotean hijos/ hijas y novios en un piso del Buenos Aires pudiente.

Nunca estuviste tan adorable es una divertida comedia de trasfondo amargo que traza perfiles humanos con una serie de actitudes bastante comunes e identificables. El autor y director homenajea a su madre, pero no oculta la frustración del núcleo familiar en general. No es gratuito el salto temporal de los años cincuenta, con la madre y demás en plena forma, a los setenta, cuando aquella es una anciana que estorba. Daulte es un especialista en manejar el ritmo, en introducir sorpresas o giros dramáticos y en diálogos ingeniosos. Uno de ellos, entre Rolando (Ruben Ametllé), el pretendiente de la hija, Noe (Carme Poll), y el padre es un prodigio de acción casi sin palabras. Esta y algunas otras escenas ponen muy alto el listón de una comedia que, sin embargo, se extiende demasiado en algunas situaciones. Pequeña objeción que no afecta a una función rigurosamente dirigida, con una interpretación global ajustada, ya sea a un cierto tono de exageración o la intimidad del dolor humano. Anabel Alonso lleva las riendas, pero las historias se entrecruzan y nos muestran a una irreconocible pero sensacional Carme Poll, a un perfecto Lucchetti y a una inspiradísima Lurdes Barba en esta larga y muy recomendable tranche de vie familiar.


Santiago Fondevila
La Vanguardia 03/07/2008