L'argentina
Gabriela Izcovich, actriu, directora i adaptadora per a l'escena
d'algunes novel·les afegeix una nova aventura a la seva carrera. A
partir de contes curts escrits en els darrers anys, després de triar-ne
uns quants i adaptar-los per a l'escena, signa el seu primer text
teatral com a autora. Todos hablan és un recull de situacions en què el
telèfon té una presència física important, que esdevé pretext per
potenciar la conversa. Set històries unides entre elles per una sèrie
de converses telefòniques aïllades i independents, recurs dramàtic
entre les situacions. Vida quotidiana portada al teatre per mostrar la
fragilitat de les relacions personals. Parelles que se separen, fills
que volen saber com es van enamorar els seus pares, homes casats que
accepten la seva homosexualitat, relacions entre avis i néts ja adults,
etc. Com la vida mateixa, el drama apareix de manera natural. Però
l'autora hi afegeix l'humor, element indispensable per sobreviure en
una vida adulta en què la malaltia i la pèrdua dels éssers estimats
marca el senyal del pas dels anys. Res de nou. Només la interpretació
versàtil i aquest aire particular argentí, difícil de qualificar, fa
que aquest espectacle rutlli i agradi. Quatre grans actors i actrius
que connecten i arrenquen la rialla dels presents. Tot servit amb una
direcció àgil, que aprofita fins al darrer racó, omplint l'escena i
situant-se a les grades entre el públic. Perquè tothom ha passat o
passarà per alguna de les històries narrades.
Teresa Ferré El Punt 13/07/2008
La vida misma
Todos
hablamos, pero coincidirán conmigo en que los argentinos hablan más.
Tienen mayor facilidad, si los comparamos con los catalanes -y ese
carácter cerrado que tan bien expresa nuestra sardana-, para expresar
sus alegrías, sus pesares, lo que sienten, lo que piensan. El montaje
de Gabriela Izcovich (Buenos Aires, 1960), dramaturga y directora de
éste (en colaboración con Carolina Zaccagnini) y de otros que han
pisado nuestros escenarios con éxito (Intimidad en el Lliure en 2002 y
la pasada temporada en catalán bajo la dirección de Javier Daulte en la
Villarroel; El mar en la Beckett en 2006) enlaza una serie de historias
basadas en cuentos suyos, basados a su vez en la vida misma. Encuentros
entre amigos, desencuentros, cruces con desconocidos, conversaciones
telefónicas. Escenas que dan pie, en definitiva, a que los personajes
se expresen.
Siete son los cuentos de Izcovich que conforman
este mosaico de sentimientos, varios en los que la tristeza y, sobre
todo, la ternura, ejercen un papel importante. La muerte o la vejez de
seres queridos, el abandono, la soledad, son temas que Izcovich trata
con humor a través de situaciones reconocibles por todos. La mujer que
entra en una cafetería y descubre a su marido tonteando con una
azafata; la que espía a su pareja tras la separación; la que echa de
menos a su marido fallecido; los dos ancianos que intentan mantener una
charla coherente en un bar; el tipo al que le da un ataque tras hablar
con su ex mujer por teléfono, etcétera, son planteamientos dramáticos a
los que Izcovich consigue dar la vuelta para que en algún momento de
esas escenas se nos instale la sonrisa, cuando no la carcajada, en el
rostro. No hay nada nuevo en el universo que ella y los suyos nos han
traído desde el otro lado del charco -Todos hablan se estrenó en Buenos
Aires en 2006 y estuvo más de un año en cartel-, es cierto, pero
también lo es que, gracias a sus interpretaciones, en especial la suya,
con ese qué-sé-yo tan propio de los argentinos, consiguen que esos
fragmentos de vidas ajenas y desdichadas, a menudo incluso patéticas,
resulten atractivos.
Begoa Barrena El Pais 11/07/2008
Muy grato pasatiempo
Todos
hablan, dice el título. Pero no a la vez. Y, a veces, lo hacen por
teléfono, fijo o móvil, pero sin que el maldito aparatejo tenga mayor
incidencia en esta escritura teatral, donde las historias comienzan y
se acaban como reflejos de sol en el agua bajo un cielo nublado, que se
entrecruzan sin tener mayor relación que la que hay entre los
habitantes del Buenos Aires querido. Son cuentos de muy distinta
duración, incluso de distinto valor dramático (alguno, como el de los
viejos, roza la mala caricatura) vertidos con la proverbial agilidad y
la viveza de un ritmo sólo alterado por las notas de una canción triste
de jazz en algún oscuro. La autora, directora y actriz, Gabriela
Izcovich, se inspira en la vida. Ya sea en lo que le cuentan, en lo que
pasa a su alrededor o simplemente imaginando a un hombre que camina por
una calle con síntomas de tener el corazón roto. Pero la vida, como el
teatro, no es tan previsible y la sorpresa, el encuentro inesperado, la
muerte o la soledad se cruzan en los caminos de los cuatro excelentes
intérpretes que incorporan una docena de personajes.
Todos
hablan sintoniza con esa comedia argentina de puesta en escena
ingeniosa que utiliza un lenguaje cotidiano, como cotidianas son las
situaciones narradas, para gusto del espectador, en la corta distancia.
Por ejemplo, la de la mujer que descubre a su marido y a la amante en
un café y cuya furiosa reacción funciona como un desternillante gag. Un
muy grato pasatiempo.
Santiago Fondevila La Vanguardia 11/07/2008
Res nou a dir
Set
contes sobre les relacions humanes sempre iguals, sempre diferents.
L'escenari de Todos hablan és una gran ciutat, Buenos Aires, que irromp
amb els seus carrers virtuals en els relats de Gabriela Izcovich.
Converses que flueixen de la proximitat de l'encontre personal a la
distància del telèfon o viceversa. La tragèdia còmica d'existir i
coexistir en paraules.
A l'escenari, la quarta paret apareix com
una porta corredora, que es tanca i obre entre els intèrprets i el
públic a gust de l'autora-directora, segons que el pes de la intenció
caigui sobre el conte o el drama.
Una obra que és una suma de
déjà-vu, de situacions conegudes que transcorren agradablement davant
l'espectador per la qualitat actoral dels quatre intèrprets. Una
placidesa escènica només curtcircuitada per unes breus escenes de
connexió entre els contes que evidencien en excés el seu utilitarisme
dramàtic. Un altre cop immersos en el septet de situacions plantejades
per l'obra, l'excel·lència dels actors i les actrius argentines agafa
novament el control de l'espectacle.
Minuts per admirar la seva
versatilitat, posada a prova en vint-i-dos personatges de totes les
edats, condició i humor. A tots els volta el desencant, el fracàs dels
sentiments, observat amb un ull naturalista que només es permet
estudiades mirades de reüll cap al que és grotesc. Però la brillantor
dels detalls anònims són el millor d'aquest espectacle, com l'actriu
Julia Catalá i la seva capacitat d'encadenar fraccions d'emocions en un
rostre captat en un moment d'invisibilitat.