«ELS QUATRE GATS»
Fòrum d'opinió independent
Circular Informativa núm. 241 - Desembre 2021
Buscant la sortida del joc dels disbarats
Acabar el trimestre escolar i l'any 2021 amb l'assetjament verbal de mentides, falsedats, impromperis i insults que fomenten l'odi col·lectiu només en una direcció arran de la polèmica de l'infant de P5 —que vol dir de 5 anys!— de l'escola Turó del Drac de Canet de Mar per la sentència del presumpte 25% de llengua espanyola imposat pel Tribunal Superior de Justícia espanyol a Catalunya no acompanya gaire bé les anomenades “festes entranyables” de Nadal de les aules farcides de pastorets, cagations, reis mags amb barbes de pam de cotó fluix, versets dempeus a la cadira i nadales treballades en les últimes setmanes pel professorat.
Passant per alt que a P5 encara no hi ha matèria específica de llengua, és bastant ridícul imaginar-se una aula de 20 o 25 infants de 5 anys —amb famílies que han escollit i han aprovat un projecte lingüístic d'escola catalana— fent segons quines estones en espanyol per acontentar el nen de la família que ha demanat —o exigit, vaja— el 25% sense tenir en compte la fractura social que es provoca amb els altres vint-i-tants infants que, pel que es veu, no tenen dret a recórrer al mateix Tribunal Superior de Justícia espanyol a Catalunya per demanar o exigir el compliment, com a mal menor, del 75% restant en català.
El més horripilant d'aquest nou sidral polític és el paperot jugat pels representants dels partits ultranacionalistes espanyols —hi falten adjectius— pregonant i més aviat ensenyant totes les seves “vergonyes” a través dels seus mitjans.
Oblidem-nos de les banalitats de comparar el cas de Canet de Mar amb el terrorisme, el nazisme, l'holocaust i l'apartheid per esmentar les pronunciades des de Galícia pel líder del partit nacionalespanyolista del PP. Segons ell, a les escoles de Catalunya, als infants que parlen en espanyol, el professorat no els deixa anar al lavabo i, a més a més, els posen pedres a les motxilles.
Això, que pot semblar un acudit dolent —però que no ha de fer oblidar que recorda els temps més foscos de la Dictadura franquista— és el discurs actual, en ple segle XXI, de qui aspira a ocupar un dia o altre —si els ciutadans l'hi permeten— la poltrona de la presidència del govern espanyol, el mateix govern que en mans de la coalició més progressista de la història es posa ulleres negres, taps a les orelles i un morrió als llavis mentre veu com els altres mouen fitxa amb el joc dels disbarats.
Com a contraproposta, la Generalitat de Catalunya, a més de querellar-se contra els autors d'aquests insults col·lectius a tot un poble, ha posat en marxa, a través del Departament d’Educació, un seguit d’actuacions per defensar el model d'Escola Catalana. La primera és elaborar un nou marc normatiu amb l’objectiu de fomentar l’ús del català en el sistema educatiu.
El Govern català vol mantenir el consens que ha fet possible el model d’Escola Catalana i treballar amb partits, entitats i experts. El Departament d’Educació actuarà a través de la Inspecció d’Educació per vetllar que es doni compliment als Projectes lingüístics vigents en cada centre educatiu, és a dir perquè el que està establert en el projecte de cada centre sigui efectivament el que passi dins les aules.
D’aquesta manera es vol revertir la situació actual que segons mostren les primeres dades ha suposat una disminució de l’ús del català en els darrers quinze anys. Per tal de fomentar l’ús del català i donar les eines necessàries als professionals dels centres per fer-ho possible, els departaments d’Educació i de Cultura han treballat un Pla de promoció de l’ús de la llengua catalana.
El programa impulsarà la creació de grups a cada centre per tal d’analitzar-ne la situació lingüística i treballar propostes de millora. A més a més, durant l’any 2022, tot el professorat es formarà en promoció de la llengua i en gestió de situacions d’aula. En paral·lel es farà un diagnòstic que s’ha encarregat a la Universitat de Barcelona per aprofundir en el coneixement a tot el sistema.
Es tracta d’un un estudi científic per tenir dades d’ús de la llengua en tot el sistema educatiu (infantil, primària, secundària, cicles formatius i batxillerat). L’estudi permetrà obtenir dades objectives de la situació de la llengua en cada centre per part de l’alumnat i del professorat, una informació que permetrà treballar el foment de la llengua amb rigor científic. Cal estar preparats perquè el resultat pot confirmar que el joc dels disbarats no troba la casella de sortida.
Cartell de Josep Obiols (Barcelona, 1894 - 1967) editat l'any 1921 per encàrrec de l'Associació Protectora de l'Ensenyança Catalana
Cartell de Joan Turu (Manresa, Bages, 1984) encarregat per la Generalitat de Catalunya per a la campanya reivindicativa del 2021/2022
Circulars anteriors
|
Condicions per formar part del Fòrum
|
|
Alta de subscripció gratuïta
|
Modificacions subscripció
|
Baixes subscripció
|
|
Propostes, articles, notes informatives, comentaris i suggeriments
|
|
Portaveu del Fòrum
|